Laurin loppiaisvalmennukset 1/2020
Sivu 1 / 1
Laurin loppiaisvalmennukset 1/2020
LAURI MERIKANNON VALMENNUKSET MA 6.1.2020
Loppiaisena 6.1. startataan vuosi Laurin Kallan/Orijoen ratsukoille avoimilla valmennuksilla. Heti aamulla tarjolla yksityisvalmennuksia/mahdollisuus ratsutuksiin, joista jatketaan pienryhmien osalta sileällä ja esteillä.
Ryhmät
klo 8.30 - 9, sileä
Matilda - Sipsi
"Koulukisoihin, vai? No, siellä nähdään. Ei yhtään huono idea, sillä on kuitenkin liikettä eikä sileän ja kouluratsastuksen tärkeyttä voi koskaan painottaa liikaa. Voi olla, että saat kouluaitojen sisäpuolelta ihan uutta ideaa esteille. Se oli tänään ihan hyvä, mutta olisit voinut vaatia vielä enemmänkin - sen kapasiteetti kyllä riittää."
klo 9 - 9.30, esteet
Rasmus - Bran: "Omituisen vaikeaa ollut toi kaarteiden ratsastus viime aikoina", mä puuskahdin jo, kun Lauri vasta käveli lähemmäs loppupalautteen anto mielessään. "Tuntuu, että mä en saa Brania kaarteiden läpi ja niistä ulos riittävän sujuvasti ja sitten sille tulee kiire kohti estettä. Sileällä se on kuitenkin ollut omaan käteen ihan hyvä ja notkean tuntuinen, niin en tiedä mikä siinä sitten mättää. Ongelma ei kuitenkaan ole siinä, etteikö se menisi riittävän reipasta laukkaa, mutta jotenkin se laukan laatu huononee kaarteissa niin paljon, että esteitä kohti ratsastaminen vaikeutuu. Enpä tiedä, pitäisikö mun kuitenkin mennnä kouluvalmennuksiin vai?"
"Se fuskaa", Lauri vastasi hymyillen itsekseen Rasmuksen pika-analyysille, joka oli kiteyttänyt ratsukon selkeästi sillä hetkellä suurimman ongelman. "Se on ikäisekseen vakaa ja hyppää hyvin, mutta tasapainoton kaarteissa. Vauhti ei korjaa virheitä, vaikka se selkeästi yrittää kompensoida sillä vaikeuksiaan. Sinun täytyy nyt ensihätään löytää ulko-ohja käteen ja tukea sitä kaarteissa niin, ettei se pääse kaatumaan sisäpohjetta vasten. Siihen auttaa varmasti kouluvalmennus, mutta yhtä lailla koko hevosen tasapainon lisääminen pienillä korkeuksilla, puomi- ja jumppatehtävillä ja maastossa. Se on hyvin pienestä kiinni, joten uskon, että se paranee tulevalla kaudella paljon."
[s]klo 9.30 - 10, esteet/sileä, 0/1[/s]
Tauko
klo 10 - 11, irrotteleva puomijumppa (soveltuu myös kouluratsukoille)
Jusu - Granni: "Oonko mä seonnut, musta se tuntui ihmeen notkealta?" kysyin huolestuneena Lauri Merikannolta. "Ja tasaiselta ja melkein... melkein... kevyeltä. Mulla oli hyvä fiilis. Mutta vähän vinolta se tuntui, tai ei hälyttävästi, mutta kuitenkin, eikö se ollutkin vähän parempi vasemmalle?"
Loin valtavan hätääntyneen katseen valmentajaan. Saatoinko mä todella vaan kuvitella, että mun hevonen oli ollut (kerrankin) hyvä (vaikkei oltu edes hypätty)? Ja jos en kuvitellut, oliko Granni seonnut??
"Et ole, sitä samaa minäkin ajattelin", Lauri myönsi heti alkuunsa, kun Josefinan ilme oli lähinnä huolestunut. "Tiedätkö, Josefina, että se oli tasainen ja kevyt - kyllä, se oli kevyt - koska sinulla oli hyvä fiilis? En tiedä onko edellisen kisakauden päättyminen tehnyt hyvää vai johtuiko se siitä, että puomit usein mielletään mukaviksi harjoitteiksi ainakin esteratsukoille - se oli joka tapauksessa mukavaa katseltavaa. Tuota hyvää fiilistä ja rentoutta kannattaa tavoitella, koska Granni näytti tyytyväiseltä. Se oikean kierroksen jähmeys oli pieni juttu, joka varmasti paranee jumppailemalla siihen suuntaan. Tsemppiä alkuvuoteen."
Ava - Seppo: "Ihan hyvin se musta meni, meillä on ollut vähän taukoa tässä, joululomaa. Ollaan maastoiltu enempi, kun meidän kenttä, no on mitä on", kerroin omasta mielestäni hyvin uskottavaan ääneen, kun Lauri oli jutellut ensin Jusuliinan kanssa. Okei Seppo oli purrut kuolaimeen ekan puolikkaan valmennusta ja vasta lopputehtävissä tuntunut siltä, että mä päätin mihin suuntaan oltiin menossa, mutta sehän oli vaan sitä lomalta palaamista. Ei muakaan kiinnostanut paljoa mennä takaisin kouluun talviloman jäljiltä, eli ihan ymmärrettävää.
"Sillä on välillä vähän tämmösiä päiviä, huomenna varmaan kulkee taas, kuin ihmisen mieli."
Heiluikohan mun korvat niin kovin, että Lauri näki? Ei varmaan. Hymyilin niin hurmaavasti, ettei se voinut nähdä.
"Aivan", Lauri puuskahti itsekseen hymyillen ja nosti kätensä puuskaan seuratessaan katseellaan punahiuksista ratsastajaa ja tämän piensuokkia. "Se oli tänään aika raskas edestä, eikö? Luulen, että teidän kannattaa vähän nollata ja palata treeneihin asteittain, että molempien motivaatio pysyy yllä - maastoilu kuulostaa hyvältä. Muistat vain, ettet missään olosuhteissa lähde sen kanssa vetokilpailuun, vaan ratsastat aktiivisesti pohkeella eteen ja annat istunnalla sille tilaa liikkua. Puomit sopivat myös varmasti värittämään treenejä, kunhan pääsette taas kentälle."
klo 11 - 12 tarkkuusharjoituksia ja lähestymisiä, soveltuu kaikentasoisille este- ja kenttäratsukoille
Matilda - Zelia
"Tällaisia harjoituksia täytyy ottaa teille useamminkin - joudutte molemmat töihin. Nyt, kun sen tasapaino alkaa riittää vaativimpiinkin tehtäviin, sinun tekemisesi korostuu entisestään. Otetaan alkuvuoden tavoitteeksi miettiä yksityiskohtia, jotta saadaan kokonaiskuva haltuun kisoja ajatellen."
Anton - Vila: "Me ollaan, tota, otettu vähän rauhallisemmin nyt niin sillä ehkä vähän oli taas liikaa virtaa", sopotin naama punaisena niin häpeästä kuin kuumuudesta ennen kuin Merikanto ehti sanomaan mitään.
Selittelyn makua? Todellakin. Mutta oli se toki tottakin. En mä ainakaan ollut Vilalla hirveästi tämän vuoden aikana ratsastellut, Isabellasta en mee takuuseen, mutta niih... "Kyllähän meiltä pari ihan nappilähestymistä tuli?!"
"Joo, se on ihan yleistä joulun, uuden vuoden ja välipäivien jälkeen. Ei teillä onneksi koko tunti sillä kaavalla mennyt, vaan sait siihen loppua kohden hyvää tatsia. Sait korjattua laukan rytmiä paremmaksi ja kun pääsit hellittämään esteitä kohti, se hyppäsi hyvin. Tällaiset tarkkuutta ja kontrollia vaativat tehtävät sopivat hyvin menevämmälle ratsulle, koska ne pakottavat paitsi sen mutta myös ratsastajan keskittymään. Ja mitä virtaisuuteen tulee, kannattaa ottaa tulevan kauden haasteeksi miettiä sille järkevää rytmitystä viikkoon ja tarpeeksi monipuolista liikuntaa eri ympäristöissä."
Rasmus - Easy: "Tää on se mun oma kasvatti", mä selitin melko onnistuneen valmennuksen päätteeksi Laurille. "Eihän Easy mikään huippulupaus ole, mutta varmaan siitä ihan kiva peli kansallisiin luokkiin tulee. Kilttihän tää on kuin mikä, mutta vähänhän tuo kolisteli puomeja, ei ole läheskään niin jaloistaan tarkka kuin vaikka Bran... Easy on vähän hitaasti kypsynyt, nythän se kääntyi jo viisivuotiaaksi. Itse asiassa mä mietin että saisiko tästä kenttäpelinkin leivottua, sillä on ihan kivat liikkeet kuitenkin ja se on tosi varmajalkainen ja kiva maastossa. Varmaan peruskuntoa nyt kevään aikana paremmaksi ja kesällä sitten maastoesteille kokeilemaan, mitä se niistä tuumaa."
"Joo, ratsutin sen silloin vuosi sitten, eikö?" Lauri kertasi katsellessaan tutun näköistä ruunikkoa, joka oli edennyt ratsastettavuudeltaan huomattavasti. "Se on edelleen järkevän oloinen ja yritteliäs, mikä on hyvä piirre - sitä kannattaa ehdottomasti kokeilla kenttäratsuksi. Voi olla, että maastoesteet ovat enemmän sen juttu, se vaikuttaa vähän suurpiirteiseltä. Siinä on jotain samaa kuin minun kenttäorissani, jonka rataestenäppäryys parantui maastoesteiden myötä. Kannattaa jatkaa perustyö huolella loppuun ja vahvistaa sitä kokonaisvaltaisesti, niin siitä voi todellakin tulla toimiva peli."
Ilmoittaudu alle viimeistään 5.1. klo 12 mennessä. Kirjoita ilmoittautumisen yhteyteen ennen viimeistä ilmoittautumispäivää ratsastajan kommentti loppupalautetta antamaan tulleelle Laurille, joka ei ehdi avata suutaan ennen hahmosi sanaisen arkun avautumista. Tuleeko suusta realistista pohdintaa, raadollista itseruoskintaa, koottuja selityksiä vai jotain aivan muuta? Näin takaat valmentajan napakan loppukommentin.
Valmennuksesta saa halutessaan kirjoittaa myös perinteisen kuittauksen hevosen päiväkirjaan, käytäthän silloin tunnistetta #merikantovalmentaa
Ikä : 35
Viestien lukumäärä : 576
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa