Foorumi | Auburn Estate
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Rinnan päiväkirja

Siirry alas

Rinnan päiväkirja Empty Rinnan päiväkirja

Viesti kirjoittaja Nita M. lähetetty 22.07.20 13:38

Rinnan päiväkirja Aliferinapaa 
Sinevan Aliferina
"Rinna"    

4-vuotias suomalainen puoliveritamma
           om. Nita Merisalo
Nita M.
Nita M.
Vuokraaja

Ikä : 20
Viestien lukumäärä : 303

Takaisin alkuun Siirry alas

Rinnan päiväkirja Empty Vs: Rinnan päiväkirja

Viesti kirjoittaja Nita M. lähetetty 22.07.20 13:39

14.7.2020 Muutto

Mua jännitti aivan mahdottomasti. Mä istuin auton pelkääjän paikalla, tosin istuminen oli huono ilmaisu, sillä mä melkein pompin penkillä. Mua ei ollut jännittänyt näin paljon Auburniin meno sen jälkeen, kun olin mennyt ekan kerran tapaamaan Armia. Siitäkin tuntui olevan jo ikuisuus ja paljon oli tapahtunut.
"Kiitti kun lähdit kaveriks", hymyilin Kiialle, joka ajoi mun vieressä.
"Ei mitään, kiva kun vo olla avuksi", nainen vastasi. Traileri perässä me lähestyttiin Auburnia. Rinna muuttaisi tänään ainaki loppukesäksi Auburniin. Mä elättelin pieniä toiveita, että se voisi jäädä sinne myös kesän jälkeen. Joutuisinhan mä käymään Ruskassa silti edelleen Ramidan luona, mutta sentään mun vuokrahevonen ja oma hevonen olisivat samalla tallilla.

Rinna tuli trailerista ulos nätisti, mikä onni olikaan et nuori tamma oli niin täysipäinen, vaikka toisaalta se ei ollut samanlainen viilipytty kuin esimerkiksi Armi. Se osasi tietyissä tilanteissa käyttäytyä hienosti, mutta välillä se muistutti olevansa nuori, hieman tulisieluinen tamma. Pää taivaissa tamma vähän pörisi ympärilleen katsellen. Se ei ollut oikein matkustanut sen jälkeen, kun oli mulle Ruskaan tullut. Joten tämä olisi todella hyvä juttu, koska Rinnastakin pitäisi tulla ihan kilpahevonen.

"Mikä toi on? Onko se sun? Nitaaa!" kajahti Auburnin pihalla ja mä huokaisin mielessäni, kun nuori tyttö pölähti jostain meidän luokse.
"Se on Rinna, mun hevonen. Se muuttaa ainakin kesäksi tänne", selitin ja melkein hymyilin, kun Rinna katsoi melko järkyttyneen oloisena Viiviä. Mun vastaushan ei neidille riittänyt, vaan sitä seurasi kysymystulva. Kauan mulla on ollut Rinna, minkä ikäinen se on, mitä se osaa, miksi se tuli nyt Auburniin ja sitä rataa. Rinna rupesi hermostumaan seisoskeluun ja alkoi steppailemaan paikoillaan. Sitten alkoi perä liikkua ja se melkein keilasi Viivin kumoon, hupsista, joten mä sain hyvän syyn lähteä siitä pois.
"Sori, pitää mennä", tokaisin ja lähdin taluttamaan Rinnaa johonkin suuntaan.

Kiia liittyi meidän seuraan, kun oltiin päädytty lopulta kentälle. Tamma ihmetteli kenttää ja ympäristöään, mutta aika rennosti se tuntui koko homman toistaiseksi ottavan.
"Pääsit eroon Viivistä?" Kiia tyrskähti.
"Joo, Rinna meinas taklata sen", virnistin.
"Oho, Rinna. Kunnon ilkimys." Ehkä oli vähän kamalaa nauraa sille, kuinka mun hevonen oli meinannut keilata nuoren tytön. Mitään ei kuitenkaan käynyt, joten ehkä mä saisin tämän anteeksi.
"Jos mä vien Rinnan karsinaan, nii kerkeetkö auttaa vielä tavaroiden kantamisessa?" kysyin toiveikkaasti punapäältä.
"Tottakai, mä meen jo autolle", Kiia hymyili.
"Kiiiitoos!"
Nita M.
Nita M.
Vuokraaja

Isabella S., Jusu R., Sarah R. and Anton S. like this post

Viesti kirjoittaja Nita M. lähetetty 13.09.20 14:45

Heinäkuu

20.7.2020
Rinna oli kotiutunut hyvin Auburniin, selkeästi tamma viihtyi hienoissa puitteissa. Ei sillä, että Ruska olisi mikään läävä, muttta olihan Auburn ihan eri luokkaa. Ilmeisesti Rinnassa oli hieman hienohelman vikaa.
"Lähetkö mukaan vai jäätkö kavereiden kanssa?" kysyin tammalta, kun olin tarhan portilla sitä hakemassa. Rinna onneksi oli aina innoissaan tulossa sisälle mun kanssa, vaikka se viihtyikin tarhakavereidensa kanssa. Sujautin riimun tamman päähän ja se sai palkaksi tästä pienen porkkanan palasen. Tarhakaverit olisivat kovasti myös olleet porkkanan perään, mutta hätistelin ne pois portilta, saadakseni vain yhden hevosen sieltä pois.

Alahuuli lerpattaen Rinna nautti myöskin harjaamisesta, se tosin oli kerännytkin nätin kurakerroksen karvansa päälle. Mua alkoi pahasti epäilyttää, että Rinna oli niitä hevosia, jotka kaivoi kuivallakin kelillä sen ainoan lätäkön, missä sitten käytiin pyörimässä. Huokaisten mä hinkutin kuivaa kuraa irti karvasta, kunnes tamma melkein kiilsi. Vaikka satulaa ei tänään tulisikaan selkään, tykkäsin silti harjata hevoseni kunnolla.
"Noniin, ehkä sut nyt kehtaa viedä taas ulos", hymähdin ja väkersin suitset tammalle päähän. Me lähdettäisiin kävelylenkille maastoon. Onneksi tamma oli kivaa seuraa, se tykkäsi ihmetellä kaikkea, mutta harvemmin säikkyi mitään.

24.7.2020
Me oltiin Rinnan kanssa hiljalleen tutustuttu Auburnin puitteisiin. Maneeseja oltiin ihmetelty pariinkin kertaan ja maastotkin olivat tulleet jo tutummiksi. Kenttää oli ihmetelty jo ekana päivänä. Pihan suihkulähde oli ollut hieman jännittävä, mutta lopulta Rinna olisi halunnut mennä sinne polskuttelemaan. Ihan ihme hevonen. Tänään vuorossa olisi derbykentän katsastus. Vaikka tuskin siinä mitään erikoista olisi, se oli vain nurmipohjainen kenttä. Olihan Rinna nurmella ollut ennenkin. Tai no, ainakin nurmipohjaisessa tarhassa.

Joten mulle tuli täytenä yllätyksenä Rinnan reaktio, vaikka toisaalta olihan se nuori hevonen. Tamma sekosi aivan täysin, kun se astui nurmelle. Se olisi sinkoillut jokaiseen ilman suuntaan. Se olisi halunnut juosta ja lujaa, mutta mä estin sitä narun toisessa päässä. Luojan kiitos olin tajunnut laittaa hanskat käteen, koska muuten ne olisivat entiset kädet. Sitten Rinna olisi halunnut syödä, vaikka derbyn nurmi onkin sellaista, ettei se oikein onnistu. Silti sitä piti yrittää, mutta taas minä estin. Olin varmaan nuoren puoliverisen mielestä maailman ärsyttävin ihminen sillä hetkellä, kun estin kaiken kivan. Siinä me sitten keskusteltiin aikamme, miten nurmikentällä käyttäydytään ja saatiinkin käveltyä ihan nätisti hetken aikaa.

30.7.2020
"Ne on kyllä huvittava kaksikko", naurahdin Kiialle. Me oltiin lähdössä yhdessä ratsastamaan meidän nuorikoilla, jotka sattuivat vielä majoittumaan samassa tarhassa tämän kesän. Tammat tulivat nyt vierekkäin tarhassa meitä vastaan. Hauskaa oli, että ne olivat melko samanikäisiä, samalta kasvattajalta ja vielä samoja nimiä suvussa. Ja molemmat tulivat Auburniin kesäasukeiksi.
"Rinna hei, älä kiusaa Enniä", puolikomensin omaani, kun se tökki Enniä turvallaan. Me pistettiin tammoille riimut päähän ja lähdettiin talliin. Tai siis, me Rinnan kanssa mentiin yksityistalliin ja Kiia suuntasi tammatalliin Ennin kanssa.

Päivä oli aika lämmin, joten viileämpi maneesi olisi houkutellut, mutta me päätettiin silti mennä kentälle. Ei meillä sinänsä ollut mitään tiettyä suunnitelmaa, kunhan mentäisiin ratsastamaan. Ja ehkä tammat eivät jaksaisi hullutella, kun olisi lämmin. Se tosin näytti turhalta toivolta, sillä Rinnaa ei huvittanut tänään.
"Tää on ihan mahdoton, turha edes yrittää tänää tehä mitään", tuhahdin Kiialle, kun tämä ratsasti kohtuu läheltä.
"Joo ei Ennilläkään paras päivä ole", Kiiakin huokaisi. Noh, kummatkin oli nuoria, mutta silti se turhautti. Mä päätin ratsastaa vain kevyesti askellajit läpi, vähän pientä taivuttelua. Yhtäkkiä homma alkoikin sujua. Ehkä tamma tarvitsi tänään vähän aikaa vertyäkseen ja päästäkseen vähän työmoodiin.
Nita M.
Nita M.
Vuokraaja

Sarah R. and Aliisa H. like this post

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun