Foorumi | Auburn Estate
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Kuka sä oikein luulet olevasi?!

Siirry alas

Kuka sä oikein luulet olevasi?! Empty Kuka sä oikein luulet olevasi?!

Viesti  Vivienne B. 18.05.19 17:46

Chi ti credi di essere???
Who do you think you are??
Kuka sä oikein luulet olevasi?!


🇮🇹 🇬🇧 🇫🇮
Sabato 18 maggio 2019
Saturday 18th May 2019
Lauantai 18. toukokuuta 2019

Mä olin ratsastanut pitkin kevättä hienolla täysiveriselläni(ish) eli Rilla-rillauksella ja nyt sain startata sen kanssa Junnumestaruusluokassa, joka me epäilemättä vietäisiin. Jos ei sitten jotkut pro-ratsastajat huijanneet ja tulleet liian hienoilla mukamas nuorilla ja raaoilla ja OIKEASTI taloja hyppivillä puoliveri "nuorillaan". Nojoo, mutta sitä ehtisi harmitella myöhemmin tänään, jos vastoin kaikkia todennäköisyyksiä ei oltaisikaan ekoja.

Mä lähestyin Rillan karsinaa tyytyväisesti itsekseni rallatellen, kun huomasin tamman olevan poissa. Poissa!! Vaikka olin kirjoittanut ovikylttiin mitä hienoimmalla sellaisella... hmmmm "kaunokirjoituksella" (olin kehitellyt kirjaintyylejä itse), että EI saa viedä ulos kisa-aamuna ollenkaan. Joten. Che cavolo. Asia haiskahti keitetylle kaalille - jotain mätää tässä oli.

Otin tomeria askeleita ja katsahtelin tuimasti jos mihinkin karsinaan, mm. moikkailin ohimennen Anttttooooniolle (siis Vilan ratsastajalle joka oli kumma tapaus: tietääkseni hän ei ollut viettänyt yhtään yökylää kartanolla, vaikka oli komea mies ja hoiteli Isabellan hevosta ties monennetta kuukautta).

Sitten. Sitten Rilla löytyi ja päästäni tuprahteli savua. Sitä harjaili hoitopaikalla tyttö, joka kuunteli ilmeisesti musiikkia kun ei lotkauttanut korvaansakaan kröhömminnälleni.
"Anteeksi. Anteeksi. Mitähän mahdat puuhata??" kysäisin, aika kohteeliasti itse asiassa, sillä olinhan pohjimmiltani hieno nainen.



Mukaan @Ginevra V.

_________________
Viivin esittely
Vivienne B.
Vivienne B.
Hevosenomistaja

Ikä : 16
Viestien lukumäärä : 89

http://sunnuntai.altervista.org/domenica/pontus.html

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuka sä oikein luulet olevasi?! Empty Vs: Kuka sä oikein luulet olevasi?!

Viesti  Ginevra V. 18.05.19 18:46

Näin kesän kynnyksellä aurinko on kiivennyt taivaalle jo ennen kukon laulun aikaa ja mun yöunet on jääneet vaan muutamaan tuntiin. Isabella kertoi Rillan osallistuvan tänään Kalla Cupiin, joten olen saapunut tallille hoitamaan tamman soveliaaseen kuntoon, kuten kunnon hevosenhoitajan kuuluukin. Varsinaista sopimusta asiasta ei ole tehty, mutta oletan, että oletuksena on se, että hoidan hevosen ilman erillisiä sopimuksia. Lisäksi mun oli joka tapauksessa tultava tallille, kun mulla on myöhemmin ratahenkilöstön tehtäviä hoidettavana, joten Rillan hoitaminen menee siinä sivussa.

Aamut tallilla ovat yleensä ihan mukavia, vaikka en pahemmin ole aamuihmisiä. Tämä aamu tuntuu kuitenkin jotenkin tuskallisen vaikeelta. Syyksi mä epäilen unenpuutetta, aurinkoa ja sitä etten ole vielä saanut vielä edes yhtä kupillista kahvia. Siksi mä olenkin eristänyt itseni maailmasta kuulokkeilla ja keskityn harjaamaan Rillan kiiltelevää karvaa metallimusiikin tulviessa korviini.

Mun täydellinen harjaustuokioni musiikkeineen keskeytyy nuoren tytön ilmaantuessa hoitopaikalle. Nosta käteni napsauttamaan musiikin pois kuulokkeista ja lasken ne sitten kaulalleni kuullakseni hänen asiansa. Tyttö tiedustelee tekemisiäni ja mittailen paikalle saapunutta nuorta hetken ennen vastaamista.
”Miltä näyttää? Hoidan Rillaa”, totean hieman näsäviisaasti ja palautan huomioni takaisin mainittuun tammaan. Se tutkailee maahan laskettuja harjoja uteliaana. Kurottaudun vaihtamaan harjan toiseen ja jatkan sitten tekemistäni.
”Oliko sulla jotain asiaa?” kysyn tytöltä toivoen pääseväni nuoresta nopeasti eroon voidakseni palata kuplaani. Ihmiset ja aamut ovat kammottava yhdistelmä.
Ginevra V.
Ginevra V.
Hevosenhoitaja

Ikä : 25
Viestien lukumäärä : 71

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuka sä oikein luulet olevasi?! Empty Vs: Kuka sä oikein luulet olevasi?!

Viesti  Vivienne B. 19.05.19 11:33

No mutta jopas oli otsaa! Tarkemmin tiirailtuna ja hetken pohdiskeltuani armottomasti mä myös tiesin, kuka tämä tyyppi oikein oli. Se oli se hempskatin hoitaja. Kohta vuokraaja, pjyäh. Olin mä sen ohimennen jo nähnytkin, mutta livahtanut aina karkuun jostain syystä. Isbe oli kovasti lämpännyt mua ajatukseen, että Rillan ratsastaja vaihtuisi johonkin, joka maksaisi kartanolle siitä. Hah. (Olin tulkinnut sen niin, että Isben omatunto ei enää kestänyt pitää mua sen hevosen ratsastajana ilman palkkaa. Olinhan varsin taitoisa.)

Annoin ajan valua hetkisen ja ristin kädet tuttuun, tuimaan asentoon. Rilla oli kiva, mutta mulle oli pian tulossa ihan oma hevonen Italiasta, joten oikeastaan mua ei kiinnostanut parsakaalin vertaa miten tässä oikein kävisi. Sen sijaan, tänään mulla näyttäisi olevan oma groomi. Ihan siistiä toisaalta, mutta nyt oltiin lähdetty pahasti vasemmalla jalalla taistoon.

"Hoidat Rillaa", mä toistin, ja koitin sanoa sen nyt vähemmän hyökkäävästi. "Mä kilpailen Rillalla. Taas."
Se oli musta tärkeä lisäys. Piti tehdä selväksi, ettei tässä ihan ummikkoja oltu.

_________________
Viivin esittely
Vivienne B.
Vivienne B.
Hevosenomistaja

Ikä : 16
Viestien lukumäärä : 89

http://sunnuntai.altervista.org/domenica/pontus.html

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuka sä oikein luulet olevasi?! Empty Vs: Kuka sä oikein luulet olevasi?!

Viesti  Ginevra V. 19.05.19 15:27

Hetken mä mietin olisko mun pitänyt yrittää olla vähän ystävällisempi. Ei se tytön vika ole että mulla on huono aamu. Annan ajatuksen kuitenkin livetä mielestäni. Tehty mikä tehty. Huokaisen hiljaa itsekseni kun kyykistyn harjaamaan Rillan jalkoja. Ilmat on olleet mukavan kuivia joten sen valkoset merkit ovat vain harmahtavan pölyn peitossa. Mä irvistän vähän itsekseni muistellessani kevään kurakelejä.

Mun harjaaminen keskeytyy taas, kun kuulen tytön kilpailevan Rillalla. Jostain syystä olin olettanut, että Isabella ratsastaa tänään, mutta taaksepäin miettiessäni en kyllä muista naisen sanoneen mitään ratsastajasta. Tai ehkä tää pieni yksityiskohta on vaan livahtanut ohi mun korvien. Katsahdan tummatukkaisen suuntaan noustessani taas seisomaan.
”Mihin luokkaan osallistut?” kysyn aidosti kiinnostuneena. Kilpaileminen on kiinnostanut mua aina ja mä tykkään jutella siitä. Vaikka sitten tuntemattoman kanssa aamutuimaan tallipihalla.
”Ja ootko sä paljonkin kisannut Rillalla? Millanen se on ratsastaa? Ootko sä ratsastanut kauankin?” mä esitän lisää kysymyksiä ennen kuin tyttö saa mahdollisuutta vastata ensimmäiseenkään.
”Ota harja jos haluat. On tässä tilaa sullekin. Mutta jos et niin voin mä tän laittaa loppuun, mulla on aikaa ennen kun pitää olla muualla ja Rilla on kiva hoitaa. Ihan sun valinta”, ehdotan tytölle melkein samaan hengenvetoon kysymysten kanssa.
”Mä oon muuten Gee”, lisään vielä loppuun ja pyyhkäisen käsissäni olevaa harjaa piikkisualla. Pölypilvi lehahtaa ilmaan liikkeen seurauksena. Yskin hieman ja huitaisen sitä kädellä sivuun. Suurin osa pölystä tarttuu vaatteisiini, mutta en anna sen häiritä menoani.
Ginevra V.
Ginevra V.
Hevosenhoitaja

Ikä : 25
Viestien lukumäärä : 71

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuka sä oikein luulet olevasi?! Empty Vs: Kuka sä oikein luulet olevasi?!

Viesti  Vivienne B. 19.05.19 16:56

"Juniorimestaruusluokkaan", vastasin pätevänä. Koska se sopi mulle iän puolesta ja plaaa plaa, vaikka Isbe varmana tiesi että pystyisin jo hyppäämään korkeampaakin. Helposti.

Sitten se hoitajatyttö rupesi kyselemään enemmän, ja tuimistuin jo että millähän luvalla, kun sitten kehut kuitenkin upposivat muhun. Se kuulosti kiinnostuneelta ja jopa ihailevalta, mikä tietysti mairitteli mun vaatimatonta sieluani.

"No siis. Ekanakin, viime vuonna mä voitin Rillalla estetähtiratsukon tittelin Tie Tähtiin kilpailuissa. Tänä vuonna ei voitu osallistua, koska Rilla sai sen Onni-varsan. Sitten mä oon välillä startannut Kalla Cupissakin ja ylipäätään auttanut Isbeä Rillan ratsastuksessa. Se on hirveän haastava, kyllähän sä arabit ja täysiveriset tiedät. Oot varmaan kanssa pro kun saat alkaa mennä sillä", analysoin, ja saatoin ehkä vähän heittää italianlisää Rillan vaativuuteen. Se oli kiltti puksu, jos ei maastossa menty, mutta täytyihän mun antaa asiantunteva vaikutelma (niin kauan kuin se oli mahdollista. Vielä tyttökin hoksaisi että Rilla oli aika helppo, mutta ehkä se jatkaisi hurjan imagon ylläpitoa ettei maineeni huippukouluttajana tahriintuisi jälkikäteen).

Sen nimi oli Gee.
"Ha! Aika hupaisaa. Mun äiti on Cee", hörähdin, ja mietin tunsinko muita aakkosia. "Mä olen Viivi, hauska tutustua. Voit olla mun kisahoitaja tänään."

_________________
Viivin esittely
Vivienne B.
Vivienne B.
Hevosenomistaja

Ikä : 16
Viestien lukumäärä : 89

http://sunnuntai.altervista.org/domenica/pontus.html

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuka sä oikein luulet olevasi?! Empty Vs: Kuka sä oikein luulet olevasi?!

Viesti  Ginevra V. 19.05.19 21:10

”Sehän on arvoluokka?” totean kysyvästi ja jatkan sitten: ”pidän peukkuja sulle ja Rillalle. En tiedä ketä muita sinne osallistuu, mutta veikkaan että pärjäätte hienosti.” En tunne tyttöä tai hänen ratsastustaitoaan, mutta se ei estä minua veikkaamasta.

Harjaustuokioni etenee sujuvasti kuunnellessani kiinnostuneena tytön kertomusta urastaan Rillan kanssa. Ruunikkotamma alkaa pikkuhiljaa olla siistissä kunnossa.
”Wow! Sullahan on melkoiset meriitit” sanon vaikuttuneena samalla, kun mietin itseäni lapsena. Oma kilpailukokemukseni rajoittuu pieniin ratsastuskoulun kilpailuihin, joissa mainittavaa menestystä ei tullut. Hyväksyttyjä tuloksia toki, mutta silloin kilpaileminen oli toissijaista ja halusin vain viettää aikaa hevosten kanssa. Pääasiassa kiersin kiltisti kehää kaviouralla muiden ratsukoiden seassa uhraamatta ajatustakaan kilpailemiselle.

Hymyilen hieman, osin mietteilleni ja osin tytön analyysille Rillan ratsastettavuudesta. Omaan silmääni hurja täysiveritamma on näyttänyt varsin leppoisalta eläimeltä, mutta ääneen en sitä ilmaise, nyökyttelen vain tyttöä kuunnellessani.
”No, ilmeisesti täytän Isben kriteerit, muusta en sitten tiedä”, naurahdan ääneen pro-kommentin kuullessani. Mielessäni jännitän hieman, Rillan vuokraussopimus on varsin tuore juttu ja mua vähän huolettaa, etten ole riittävän hyvä siihen touhuun. Ääneen en kuitenkaan näitäkään mietteitäni jaa.
”Osallistutko huomenna koululuokkiin vai kilpailetko vaan tänään?” tiedustelen sen sijaan uteliaana.

Viiviksi paljastuneen tytön äidin nimi saa minut naurahtamaan. Aakkosilla nimettyjä kun harvemmin osuu vastaan. Tai ei nytkään, mutta kuitenkin.
”Hauska sattuma”, virnistän ja vaihdan harjan kaviokoukkuun. Kumarrun puhdistamaan kavioita samalla tottumuksesta jalat kunnolla läpi tunnustellen. Rillan jalat tuntuvat siltä kuin niiden kuuluukin.
”Mustakin on mukava tutustua”, tuumaan vilkaisten kaviosta Viiviin päin ja hymyilen ohimennen tytölle painaen hänen nimensä mieleeni. Tulen sen varmasti vielä unohtamaan, mutta jospa se pysyisi edes viisi minuuttia ajatuksissani.
”Mä en kyllä valitettavasti ehdi olla kisahoitajana tänään. Mulla on toimihenkilötehtäviä, oon sidottuna portinvartiointiin ja nostelemaan puomeja loppupäivän”, jatkan sitten pahoittelevasti.

Olen aika innoissani tästä toimesta, vaikka se ei suuren suuri vastuu olekaan ja tarkoituksena on vain huolehtia kilpailuiden sujuvuudesta. Mä ja sujuvuus harvemmin sovitaan samaan lauseeseen, mutta mä olen vakaasti päättänyt tänään todistaa itseni olevan väärässä sen suhteen. Ei viimekertainen verkkavalvojan hommakaan ihan katastrofiksi osoittautunut vaikka niin olin alkuun epäillytkin. Miksipä tämä päivä ei siis sujuisi myös? Mun ajatus vähän karkaa pohtimaan päivän hommaa ja havahdun mietteistäni vasta, kun Rilla alkaa varovaisesti nykiä ylhäällä pitelemääni jalkaa. Mutisen tammalle pienen anteeksipyynnön ja taputan sen kylkeä laskettuani jalan takaisin maahan.
Ginevra V.
Ginevra V.
Hevosenhoitaja

Ikä : 25
Viestien lukumäärä : 71

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuka sä oikein luulet olevasi?! Empty Vs: Kuka sä oikein luulet olevasi?!

Viesti  Vivienne B. 20.05.19 21:13

"Joo, on se arvoluokka", vahvistin ylpeästi ja Geen kehut saivat minut röyhistämään kilpailutakin peittämää rintakehääni mehevään yliryhtiin. Huikea fiilis! Sekin siis arveli että me voitettaisiin, vaikka vasta tavattiin. Oli siistiä olla jo näin kuuluisa! Pro-ratsastajaparilla oli pakko olla melkoiset paineet, jos minulta = Viivi 11 vuotta, odotettiin jo tällaista menestystä.

"Kyllä me kisataan huomennakin, taas sitten arvoluokassa. Tänään hypätään kaks luokkaa, huomenna meen vaan kooännän kun oon enemmän esteratsastaja kuitenkin", selitin. Meinasin jo mainita erityisosaamisestani pyöreiden ympyröiden parissa ja siitä miten niillä varmaankin voitettaisiin B:n tasoinen luokka, mutta itsekehuissa ei saanut koskaan sortua liiallisuuksiin.  

Sitten Gee kuitenkin paljasti, ettei ehtinyt oikein ollakaan groomi. Jotta mitähän kukkua??? Oli tämäkin nyt kanssa. Harmistelin asiaa tukkapehko jälleen kevyesti kipinää iskien, sillä olihan minulla italialainen pastan keittoon soveltuva (eli nopeasti kuumeneva) sielu ja hermorakenne. Tuhisin ja puhisin hetken yksinäni, mutten viitsinyt jatkaa sotajalalla. Ystävyys oli alkanut niin mukavasti, ja ehkä Gee ehtisi laittaa Rillalle sellaisia pirun sykeröjä, joiden näperrykseen jo mainitut pastahermoni eivät riittäneet.

"Okei... No, okei... Che peccato... Ei auta sitten", jupisin, mutta keksin sitten kivempaakin puhuttavaa. "Ai toimihenkilöjuttuja! Siistiä. Minäkin olin viimeksi. Nyt en tietenkään ehtinyt kun on sen verran näitä omia startteja", selittelin kiireesti. Isbe oli ehkä maininnut, että ei näyttänyt hyvältä kun hommia hoiti selkeästi alaikäinen (höpsistä! kaikissa kisoissa on tallityttöjä, puolustauduin - turhaan), enkä sitten saanutkaan mitään vastuutyötä. Isben mielestä nämä olivat niin hienot ja tärkeät kisat ettei se enää käynyt, ja kumma kyllä sain pidettyä suuni supussa, koska piru vie Kallahan tämä vain oli.

"Minun täytyy vielä poistua.... ööö... ilmoittautumaan ja sen sellaista tärkeää, varmaan kävellä ratakin. Teet varmaan tosi hienot letit sillä aikaa?" kysäisin muina tyttöinä ja hymyilin sokerisesti.

_________________
Viivin esittely
Vivienne B.
Vivienne B.
Hevosenomistaja

Ikä : 16
Viestien lukumäärä : 89

http://sunnuntai.altervista.org/domenica/pontus.html

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuka sä oikein luulet olevasi?! Empty Vs: Kuka sä oikein luulet olevasi?!

Viesti  Ginevra V. 22.05.19 16:29

”Kuulostaa hyvältä, tsemppiä sinne koululuokkaankin. Mä muuten huomenna ehtisin groomiksi jos sulla on tarvetta”, sanon ääneen Viiville ja lähes välittömästi kadun sanojani. Haluanko mä muka todella herätä aikasin sunnuntaina aamulla? Rehellisesti sanottuna en, mutta minä ja suuri suuni. En nyt enää kehtaa sanojani ottaa takaisinkaan, joten tässäpä sitä sitten taas. Huokaisen hiljaa itsekseni.

”Nää toimihenkilöhommat on kyllä ollut ihan... Mukavaa vaihtelua, sen kerran mitä oon ite aikasemmin ollu. Näkee vähän kilpailujärjestelyjen toistakin puolta. Kaikenlainen kisahäppeninki on kyllä hauskaa, kiva päästä itekin sähläämää sekaan”, naurahdan ääneen nakatessani kaviokoukun harjakassiin. Alan sitten sormin selvitellä Rillan harjaa, jossa ei kyllä ole takkuja nimeksikään. Tamman silkkisen kauniit jouhet ovat kyllä yksi unelma pitää kuosissa.

Viivi nappaa mun huomioni alkaessaan puhua radan kiertämisestä ja ilmoittautumisista ja sykeröistä. Mieleeni herää kysymys siitä paljonko kello on, joten keskeytän Rillan harjan selvittämisen tarkastaakseni asian puhelimestani.
”Scheiße”, mun suusta karkaa, kun näen kellonajan ja mä ihmettelen mihin kaikki se ylimääränen aika joka mulla piti olla, on kadonnut.
”Mä voin tehdä Rillalle joo pikasesti sykeröt, mutta sen jälkeen mun on pakko juosta”, lupaan Viiville, vaikka hommassa tuntuukin hetken aikaa pieni hyväksikäytön maku. Annan tuntemuksen olla, mielelläni mä Rillan kanssa touhuan. Mun on kuitenkin kiirehdittävä, saan muuten vielä kuulla kunniani, enkä varmasti pääse toimihenkilöhommiin enää ikinä.

”Mä jätän tän karsinaansa kun oon valmis, saat sitten huolehtia sen muuten kuntoon. Onnea radalle, mä pidän teille peukkuja”, totean Viiville olkani yli, alkaessani väkertää sykeröitä paikalleen. Mun onneni on, että sen ensimmäisen epäonnisen kerran jälkeen mä olen kerrankin ollut kaukaa viisas ja harjotellut tätä hommaa, joten sykeröiden teko sujuu paljon varmemmin, nopeammin ja kädenjälkikin on siistiä. Jotenkin mulla on sellanen olo että huonosta jäljestä saisin kyllä kuulla Viiviltä kunniani.
Ginevra V.
Ginevra V.
Hevosenhoitaja

Ikä : 25
Viestien lukumäärä : 71

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuka sä oikein luulet olevasi?! Empty Vs: Kuka sä oikein luulet olevasi?!

Viesti  Vivienne B. 25.05.19 1:04

"Ai, ehtisitkö? Niin en oo ihan varma tarviinko ketään huomenna", esitin vähän loukkaantuneena (mutta lisäsin tosi äkkiä, ennen kuin se luulisi toisin): "Mutta kyllä se käy. Sä voit olla joo."

Ja vaikka me oltiin aloitettu vähän hassulla jalalla, alkoi Gee höpistä oikeasti aika paljonkin, kilpailujutuista lähinnä, ja otin semmoisen asiantuntevan asennon ja nyökkäilin niin ja näin. Oikeasti lumouduin sen hiuksista. Ne oli huiman kiiltävät, enkä löytänyt yhtään takkua vaikka kuinka tuijotin!! Omistani ei paljon muuta löydykään, eikä mun vallattomalle käkkärämerelleni siinä suhteessä kyllä vedä vertoja oikein muut kuin Tilda ja sitten se hupaisa, aina iloinen nainen, joka näyttää auringossa keltaiseksi paahtuneelta päärynältä - tai ehkä kuitenkin aikuiselta Peppi Pitkätossulta. En osannut päättää, ja siihen mun täytyisi ehkäpä tutustua.

Niin vain ne mietteet pääsivät taas harhailemaan, ja kohteliaan rupattelun sijaan taisin haaveilla kunnes havahduin shaisseen. Siis en yllättävään kakkahätään tietenkään, vaan siihen että Gee huudahti niin. Sanoi shaisse siis. SILTI se lupasi tehdä sykeröt, ja olin vähän yllättynyt tästä erihienosta käänteestä.

"Okei. Hyvä juttu. Minäkin tästä kiiruhdan! Mun kakkoshoitaja varmasti laittaa Rillan valmiiksi sitten", totesin tärkeänä, vaikka puppuahan se tietysti oli. Eihän mulla tainnut olla ensimmäistäkään hoitajaa (siis ei ollut, mutta itseä oli välillä kiva juksata muiden lisäksi). Sitä ei koskaan tiennyt kuka kuuntelee (esim. Amanda), niin oli parempi antaa varuiksi pätevä vaikutelma.

Olin jo puolitiessä, kun mun oli ihan pakko pysähtyä ja kääntyä takaisin. Nyppäisi semmoinen omantunnon pistos, kun tietää että toinen on ollut kiltti ja itse ehkä himpun juksannut.
"Gee. Tota... tota... niin. Kiitos!" Se viimeinen sana oli tosi nopee. Vauhdikas ja suhahtava, mutta sainpas sanottua.

_________________
Viivin esittely
Vivienne B.
Vivienne B.
Hevosenomistaja

Ikä : 16
Viestien lukumäärä : 89

http://sunnuntai.altervista.org/domenica/pontus.html

Takaisin alkuun Siirry alas

Kuka sä oikein luulet olevasi?! Empty Vs: Kuka sä oikein luulet olevasi?!

Viesti  Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa