Foorumi | Auburn Estate
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Ginnyn päiväkirja

Siirry alas

Ginnyn päiväkirja Empty Ginnyn päiväkirja

Viesti  Lena H. 19.12.21 19:07

Moorlands Guinevere

13-vuotias oldenburg tamma
taso: PsG (tavoitteena GP)

Omistaja: Lena Hjorth
Lena H.
Lena H.
Hevosenomistaja

Ikä : 42
Viestien lukumäärä : 3

Takaisin alkuun Siirry alas

Ginnyn päiväkirja Empty Vs: Ginnyn päiväkirja

Viesti  Lena H. 27.12.21 18:22

Muutto uuteen talliin, 27.12.2021

Kurvaan Auburn Estaten pihaan ja noustuani autosta tuijottelen hetken ympärilleni mykistyneenä. Tiesin kyllä, että tila oli melkoinen parannus aikaisempaan talliin, mutta järkytys oli silti kova. Paremmat puitteet ajoivatkin muuttoon eri seudulle sekä entisen valmentajani kyvyttömyys viedä minua ja Ginnyä urallamme eteenpäin. Harmittelen hetken, etten saanut ketään auttamaan muutossa. Avun puute saattaa johtua siitä, että joulu on juuri mennyt ja uusi vuosi tulossa tai siitä, että olen turhan tarkka, mitä Ginnyyn tulee. Harmitus unohtuu kuitenkin nopeasti, kun kuulen Ginnyn tarmokkaan kuovinnan hevosautossa. “Joo, joo, pientä kärsivällisyyttä”, huikkaan tammalle. Avaan sivusillan ja ovet. Ginny odottaa kärsivällisesti, että napsautan ketjunarun kiinni ja sitten mennäänkin ryminällä siltaa alas. Ginny tepastelee pari kierrosta ympäri ja hörähtää. “Jassoo, jos otettais vaikka rauhassa”, huokaisen Ginnylle.  

Lähden taluttamaan Ginnyä tallin suuntaa, josta astuu ulos hahmo, jonka tunnistan tallimestariksi. “Hei! Tulitte hyvään aikaan, sain just annettua hevosille ruuat”, tervehtii tallimestari samalla kun ojentaa kätensä Ginnylle haisteltavaksi. “Joo, mä oon tosiaan Penna, Auburnin tallimestari. Tervetuloa! Taidetaan olla ainoot, jotka ovat paikan päällä, muut ovat koomaamassa vielä joulun juhlista luultavasti”, Penna kertoo. “Kiitos! Mä oon Lena ja tässä on Ginny. Mietiskelin, että missä mahtaa olla Ginnyn karsina”, kysyn häneltä. “Te saitte karsinan numero uno”, kertoo Penna johdattaessaan meitä kohti tallia. Vien Ginnyn karsinaan ja kiitän Pennaa avusta. “Ai niin, onko meille osotettu joku paikka varustehuoneesta?”, kysyn vielä Pennalta. “Joo, siellä on kahdelle satulalle ja suitsille paikka. Lisäksi yksityistallin loungessa on kaappi. Ullakolla on myös lisää säilytystilaa”, Penna vastaa ja kiiruhtaa sitten jatkamaan hommiaan. Otan Ginnyltä kuljetussuojat, korvahupun, päänaamarin, riimun ja loimen pois. Jätän ne karsinan eteen, kun lähden purkamaan tavaroita.

Vien Ginnyn hoitopakin ja varusteet tammatalliin ja loput tavarat kaappiin. Olen onnellinen, että en rahdannut kaikkia tavaroita heti tänne vaan jätin osan varastoon, koeajallahan tässä vasta ollaan. Palaan Ginnyn luo ja talutan sen hoitopaikalle. Alan harjaamaan tammaa ja Ginny alkaakin nuokkua tyytyväisenä. Katson kaviot ja varmistan, että kaikki kengät ovat kunnolla kiinni kuljetuksen jäljiltä. Harjaan hännän ja harjan. Jätän Ginnyn hoitopaikalle siksi aikaa, että haen satulan ja suitset. Varustehuoneesta tullessani törmään uudestaan Pennaan. “Oot lähdössä ratsastamaan. Hyvä! Mun oikeesti pitäis myös esitellä tiluksia, joten voin esitellä samalla kun meette maneesiin”, Penna sanoo. “Joo, varustan nopeasti Ginnyn”, vastaan.  

Pujotan suojat jalkaan ja laitan putsit eteen. Asettelen satulahuovan hyvin ja nostan sitten satulan, jossa roikkuu romaani, varovasti Ginnyn selkään. Asettelen kokonaisuuden hyvin ja sitten kiinnitän satulavyön. Pujotan Ginnyn riimun kaulalle ja suitsin tamman. Otan ohjat kaulalta ja lähden seuraamaan Pennaa.  “Joo, tuolla on tarhat ja laitumet. Tossa on yksityistalli. Tossa on maneesit ja niiden takana on kenttä ja derby. Tuolla vasemmalla on kartano. Tässä on lantala ja heinävarasto. Tästä pääsee Kastanja-areenalle ja yksityistallista pääsee käytävää pitkin Tammi-areenalle. Sä varmaan selviät tästä eteenpäin”, Penna selittää. Nyökkään Pennalle ja talutan Ginnyn maneesin ovista sisälle eräänlaiseen eteiseen, josta löytyy selkäännousujakkara. Parkkeeraan Ginnyn sen eteen ja kiristän satulavyön. Pudotan jalustimet ja kiipeän jakkaralle. Nousen selkään ja korjaan kannuksia. Pyydän Ginnyä kävelemään maneesiin sisälle. Penna sulkee puolestamme liukuoven ja sitten jäämme ylvääseen yksinäisyyteen, joka ei luultavastikaan ole kovin yleistä tällä tallilla.  

Annan Ginnyn kävellä uraa pitkin ja sitten kun olen varma, että Ginnyn mielestä mikään ei ole pelottavaa, soitan veljelleni kysyäkseni, kuinka varsinainen muuttoni sujuu. Tämä ei ole niin hirveää kuin miltä kuulostaa. Veljeni oli tarjoutunut hoitamaan varsinaista muuttoa, jotta hänen ei tarvitsisi auttaa Ginnyn muutossa. “Ootteko saanut jo kaiken asuntoon?”, kysyn puhelimessa. “Joo, ollaan alettu purkamaan kamoja myös jo”, veljeni, Adrian, vastaa. “Ratsastan Ginnyn nopeasti, niin tuun sitten auttamaan”, sanon. “Joo, ei mikään kiire. Käydään koirien kanssa tutustumassa ympäristöön”, Adrian vastaa ja sulkee puhelun. Kerään ohjat käteen ja lähden ravaamaan. Ginny pärskii tyytyväisenä, kun teen loivia avoja ja leikittelen ravilla.  Ginny on pehmeän tuntuinen eikä kovin pinkeä. Yleensä Ginnyn kanssa uusissa paikoissa saa tasapainotella nuoran päällä, että ei pyydä liikaa ja aiheuta hermoromahdusta hevoselle. Nostan laukan ja Ginny nykii ohjia sen oloisena, että se haluaisi laukata reippaampaa. Annan ohjaa ja Ginny lähtee reippaampaan laukkaan. Heti seuraavassa hetkessä totean tämän olleen virhe, kun Ginny ottaa reippaan pukkisarjan, josta moni olisi tipahtanut. “Ginny, sä et voi tehdä tollasia. Ei tässä enää mitään nuoria olla”, sanon Ginnylle. Ikään kuin vastaukseksi Ginny esittää vastaavanlaisen sarjan. Naurahdan ja pyörittelen päätäni, kun kokoan Ginnyn laukkaa. Vaihdan suuntaa ja Ginny tarjoaa laukanvaihdon pukin kera. Toiseen suuntaan taivuttelen Ginnyä hetken laukassa ja siirryn sitten raviin. Ginny täpinöissään tarjoaisi piaffia ja passagea, mutta Ginnyn harmiksi haluan sen vain ravaavan suoraviivaisesti eteenpäin. “Jaaha, eiköhän se riitä. Haluutko mennä kävelemään ulos?”, kysyn tammalta ja samalla mietin, asetanko itseni hengenvaaraan tälläisella idealla.  

Avaan liukuoven selästä käsin, joka saa aikaan säpsyntää hevosen osalta. Pääsemme ovesta ulos ja suuntaan kiertämään kentän ja derbykentän. En edes ajattelekaan lähteväni pois pihapiirin läheisyydestä. Kierros sujuu hyvin lukuunottamatta muutamia kauhun hetkiä, luultavasti tontut kurkkivat. Palaan tammatalliin ja laskeuden alas selästä. Puran Ginnyn nopeasti ja vien sen karsinaan siksi aikaa, että saan selville, miten tarhaus ja laumaan sopeuttaminen käytännössä toteutetaan. Penna lupaa huolehtia asiasta, joten annan Ginnylle namin, palautan tavarat paikalleen ja suuntaan katsomaan millainen kaaos uudessa asunnossani on.  

Ginnyn päiväkirja Ginnym10
Lena H.
Lena H.
Hevosenomistaja

Isabella S., Jemiina R., Jusu R., Inna P., Sarah R., Anton S., Lauri M. and Katherine J. like this post

Viesti  Lena H. Eilen kello 16:43

Hankilaukkaa
Ginny ja minä ollaan pidetty taukoa vakavammasta treenaamisesta ja sen sijaan ollaan maastoiltu, hölkkäilty tai ajettu.
Ginnyn päiväkirja Hankil10
Lena H.
Lena H.
Hevosenomistaja

Matilda T., Inna P., Sarah R., Louna R. and Jenna A. like this post

Viesti  Sponsored content

Sponsored content