Sallin päiväkirja

Siirry alas

Sallin päiväkirja

Viesti kirjoittaja Jesse A. lähetetty 18.10.18 21:22

CRANLEIGH CHA-CHA
(EV-I)
westfalen, tamma
synt. 28.05.2015, 10v
>>Sivut<<
om. Jesse Aro

Jesse A.
Kaajapurolainen

Ikä : 33
Viestien lukumäärä : 179

http://vaahterapolku.altervista.org/y/chacha.html

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Sallin päiväkirja

Viesti kirjoittaja Jesse A. lähetetty 20.10.18 18:38

19.10.2018

“Tule sitten kahville, kun olet saanut tavarat paikoilleen. Tiina on leiponut pullaakin”, Pekka Kaajapuro kehoitti, kun suljin Sallin karsinaansa.
“Tulen”, lupasin ja katselin tammaani, joka pyöri karsinassa hieman hermostuneen oloisena. Olin käynyt hakemassa hevosen Vaahterapolusta tänä aamuna ja tuonut sen uuteen kotiinsa Kaajapurojen tallille. Tuntui jotenkin oudolta jättää Vientare ja Vaahterapolku lopullisesti, mutta minkäs teet. Uudet tuulet puhalsivat, joten neljän vuoden taival toisella paikkakunnalla tuli päätökseensä.    

Kun Salli rauhoittui ja ryhtyi hamuamaan turvallaan heiniään, uskalsin jättää sen hetkeksi yksin. Kävin hakemassa autosta tamman varusteita ja raahasin niitä Pekan osoittamaan paikkaan. Olin kyllä pyytänyt Juusoa auttamaan Sallin muutossa, mutta mies oli kieltäytynyt vedoten kiireisiinsä. Taisin kyllä arvata oikean syyn… Valehtelisin jos väittäisin, ettei tallin omistajien pojalla, Vernerillä, ollut mitään tekemistä asian kanssa.

Kun Sallin tavarat olivat paikoillaan, kävin kiertelemässä tallipihalla.
Ei Kaajapurojen talli mikään suuri tallikokonaisuus ollut, mutta tunnelma siellä oli kodikas. Neljä vuotta ratsastuskoulun arjessa pyörittyäni tällainen pieni talli oli mukavaa vaihtelua. Ei päivittäin vaihtuvia kasvoja, lukuisia hevosia ja kiireistä arkea.
Uskoin, että Sallikin täällä viihtyisi ihan hyvin, kunhan olisi alkujärkytyksestään selvinnyt.
Katselin tarhoissaan touhuavia hevosia. Erityisesti musta suomenhevonen pihatossa kiinnitti huomioni, sillä se muistutti hieman erästä tuntemaani suomenhevosta, vaikka olikin pienempi ja sillä oli herasilmät.

Suuntasin kulkuni kohti kahvipöytää.
“Kiva saada uusia kasvoja tänne”, Tiina selitti kaataessaan kahvia pieneen posliinimukiin. “Maneesiton pikkutalli ei ehkä kaikkien harrastajien mieleen ole.”
Pekka istui tuolillaan lukien päivän sanomalehteä ja pullaa syöden. Myös perheen tytär, Janna, oli tullut haukkaamaan välipalaa ennen ratsastamaan lähtöä.
Hörppäsin kuumaa kahvia ja nappasin yhden pullan käteeni.
“Minulle riittää hyvin se, että Sallille on katto päänsä päällä. Kaikki muu on vain plussaa, muttei pakollista.”
Tiina hymyili valloittavasti ja istahti sitten miehensä viereen tuolille.
“Ja meidän maneesivuoro Auburnissa on aina maanantaisin yhdestätoista kahteen”, Janna muistutti. “Kannattaa käydä.”
Onni oli työpaikka, jonka työaika ei ollut niin kiveen hakattua vaan pystyit itse aikatauluttamaan päiväsi, joten maanantain maneesivuorollekin pääsisin joskus tulevaisuudessa.

Kahvit juotuamme kävimme vielä Kaajapurojen kanssa läpi karsinan vuokrasopimuksen, ennen kuin palasin takaisin viileään syysilmaan.
Salli näytti kyllästyvän karsinassa seisomiseen, joten päätin käydä vähän taluttamassa tammaa ennen kuin pimeys laskeutuisi.
“No? Mitä sanot? Tullaanko me viihtymään täällä?” höpötin tammalle, joka nyhti ojan pientareelta ruohikkoa turpaansa. Hevonen nosti päänsä ruohikosta ja pärskähti.
“Oletan, että tuo oli myöntävä vastaus”, naurahdin ja taputin Sallin tummaa kaulaa lempeästi.
Vähän oli haikea fiilis, mutta uskoin ja toivoin, että pystyisin pian kutsumaan Kallaa kodikseni.

Jesse A.
Kaajapurolainen

Viesti kirjoittaja Jesse A. lähetetty 26.10.18 20:38

26.10.2018

Väsyneenä pysäköin autoni Kaajapurojen pihalle. Kolme ensimmäistä päivää uudessa työpaikassa olivat sujuneet loistavasti, mutta olo oli kyllä kuin kaikkensa antaneella. Lähinnä paperihommia ja esimiesten asioilla juoksemista, mutta kyllä tää tästä. Kunhan olisin asettautunut niin sanotusti taloksi, saisin omat juttuni hoidettavaksi. Työilmapiiri oli joka tapauksessa aivan loistava. Minut oli otettu avosylin vastaan ja vitsit olivat lennelleet kahvihuoneessa niin kuin vanhoilla tuttavuuksilla, joten saatoin olla oma itseni enkä mikään pukuun kääritty jäykkis.
Vääntäydyin ulos autosta ja lukitsin oven, vaikka tuskin täällä kukaan lähtisi toisten autoja tonkimaan rosvoilumielessä.

Ensilumi oli satanut tänä aamuna myös Kallaan, joten sain kiittää onneani, että olin ehtinyt vaihtamaan talvirenkaat jo Harvest Games-viikonloppuna. Vientareessa oli satanut ensimmäiset lumet jo silloin…
Lumi narskui kengän pohjissa, kun astelin Sallin tarhalle. Tamma katseli minua sen näköisenä, ettei se vielä haluaisi mihinkään lähteä. Aurinko alkoi jo pikkuhiljaa laskeutumaan, joten halusin päästä tamman kanssa kentälle ennen säkkipimeyttä. Purtsilan kenttä kun ei ollut mikään huippuvalaistu tapaus….
Hetken eipäs-juupas-taistelun jälkeen Salli kuitenkin antautui kiinni.

Talutin tanssahtelevan tammani talliin, jossa olivat Ava, Janna sekä joku nuori nainen, jonka nimen muistelin olevan Heidi. Kolmikko oli aika vakavan näköisiä ja kuiskuttelivat jotain. Erotin sanat “Verneri” ja “ambulanssi”.
“Onko jotain sattunut?” kysyin kuin ohimennen. Asiahan ei sinänsä minulle kuulu, mutta…
“Ei mitään”, Janna kivahti ja lähti sitten Avan kanssa niskojaan nakellen pois paikalta. Heidi seisoi siinä hetken hieman epäröivän näköisenä, kunnes otti itsekin suuntansa pois tallista.
Aha. Jahas. Ei sitten.
Pieni Taalasmaan Ulla nosti päätään sisälläni, mutta tönäisin sen uteliaan naapurin mummon takaisin sinne takaraivon kaappiin ja annoin olla.

Hoidin Sallin karsinassaan, nakkasin varusteet sen niskaan ja lähdin kohti kenttää, joka lumikerroksen alla näytti ihan siedettävältä. Esteitä en kyllä lähtisi siinä hyppäämään tällä kertaa, joten jouduttaisiin tyytymään Sallin kanssa ihan kouluradan kiemuroihin. Pakko olisi pian päästä Auburnin maneesiin hyppäämään… Ellen sitten malttaisi odottaa kunnon lumikerrosta?

Nousin Sallin selkään ja kehotin tammaa eteenpäin. Neiti nyrpisteli hieman turpaansa nähtyään kentällä olevat loskalumivesilätäköt. Ihme hienohelma…
Sallilla tuntui olevan energiaa, kiitos parin päivän kevyen liikutuksen. Pyysin ravia, Sallin mielestä siihen alkuun piti ottaa pari laukka-askelta, kunnes minun komennot menivät perille asti. Pyysin laukkaa, eli Sallin mielestä piti nostella persausta kohti taivasta ennen hallittua laukkaa.
Kun piti hidastaa vauhtia, pää nousi korkeuksiin, purtiin kuolaimeen ja oltiin ihan tolloeinarina.
Mutta en luovuttanut. Sallin tuntien, tiesin että jos sille antaisi periksi kerran, se tulisi kokeilemaan hermojani seuraavillakin ratsastuskerroilla. Aina hamaan tulevaisuuteen saakka.
Kun Salli palautui siksi hevoseksi, mitä sen pitikin olla, saatoin huokaista helpotuksesta. Askellajien vaihdokset sujuivat vaivatta, hevonen pysyi muodossa, ei pöllöillyt, laukanvaihdokset onnistuivat sujuvasti, voltit sekä ympyrät olivat pyöreitä eikä kananmunan muotoisia ja niin edelleen.
Onnistumiseen oli hyvä lopettaa. Taputin tammaa kaulalle ja annoin pitkät ohjat.

Aurinko ehti laskemaan horisontin taa, joten hämärässä jouduimme suunnistamaan takaisin talliin.
Riisuin Sallin varusteista, laitoin karsinaansa ja kävin tekemässä sille iltapöperöt valmiiksi. Totta kai Sallin piti kakkia karsinaansa minun “kokatessa” sille iltaruokia. Eikä ollut mikään pieni kasa.
Tunnollisesti kävin hakemassa kottikärryt sekä talikon ja siivosin kasan pois, jotta Hieno Neiti ei joutuisi kakkaisessa karsinassa yötään viettämään.
Kun olin varma, että Salli pärjäisi huomiseen, sanoin sille heipat ja lähdin asunnolleni.

Kakkahommat eivät loppuneet tallilta lähtöön.
Joku hetkittäin ihan rakkaistakin kissoista ilmeisesti kärsi ripulista, sillä melkoinen shaissen katku lävähti vasten naamaa heti, kun ulko-oven auki sain.
Syyllinen osottautui Pirskatiksi, joka makasi olohuoneen matolla takapuoltaan pesten. Olihan se kyllä yrittänyt osua hiekkalaatikkoon, mutta ilmeisesti oli tullut kiire pois sieltä, josta johtuen kakkaa oli levinnyt tassujen mukana niin vessan lattialle kuin eteiseen, keittiöön sekä olohuoneen matolle.
Nappasin kissan kainalooni ja kävin pesemässä arvon herran takapuolen vessassa. Eihän se siitä tykännyt,  mutta selvisimme molemmat hengissä. Minä muutaman naarmun käteeni saaneena.
Kun kissan takapuoli oli pesty, ryhdyin kuuraamaan lattioita. Uutuuden karhea mattokin joutui takapihalle odottamaan hetkeä, jolloin jaksaisin sen kärrätä pesulaan. Ellen vain heittäisi sitä pois… Pääsisi helpommalla.

Hain jääkaapista yhden huurteisen, istahdin sohvalle ja käänsin kanavan Neloselle, jossa Vain Elämää pyöri.
Siinä minä kissan sonnan hajussa istuin, join kaljaa ja katsoin, kuinka Pepe Willberg loilotti jotain itkuvirttä. Säälittävää kenties?
Jesse A.
Kaajapurolainen

Viesti kirjoittaja Jesse A. lähetetty 29.10.18 20:10

29.10.2018

Onni on työnantaja, jonka mielestä maanantait olivat ahterista ja siitä johtuen työpäivät maanantaisin kesti kahdeksasta kymmeneen, ellei kyseiselle päivälle sattuisi mitään käräjäistuntoja.
Lyhyen päivän ansiosta pääsisin siis hyödyntämään usein Auburnin maneesivuoronkin.

Käväisin nopeasti kotona vaihtamassa puvun rentoihin tallivaatteisiin, jonka jälkeen kurvasin Kaajapurojen pihaan.
Heidi näytti taluttavan tammaansa talliin ja kipitin kaksikon perään säikäyttämättä kumpaakaan.
“Oletteko menossa maneesivuorolle?” tiedustelin, kun pääsin naisen luo.
“Joo”, Heidi vastasi iloisesti hymyillen.
“Saako lyöttäytyä seuraan?” utelin hymy korvissa ja nainen nyökkäsi.
“Tietysti”, nainen naurahti huvittuneena. “Mietinkin, onko sinne kukaan muu tulossa.
“Hyvä! Käyn hakemassa Sallin sisälle.”

Taivas näytti siltä, että kohta saattaisi tulla vettä ja lujaa, joten talliin takaisin päästyäni, kysyin Heidiltä pitäisikö varmuuden vuoksi mennä autolla.
“Ihan miten vain”, nainen totesi Cariadin karsinasta. “Jos sä ajat.”
“Mä ajan”, lupauduin urhoollisesti.
“Me voidaan lainata Auburnin hoitopaikkoja niin ei tarvitse näille laittaa varusteita niskaan. Harjataan kuitenkin jo tässä”, Heidi höpötteli jostain Cariadin takaa. Itse en ollut vielä niin perillä Kaajapurojen ja Auburn Estaten välisistä käytännöistä, joten onneksi Heidi oli siinä minua ohjeistamassa.
“Selvä.”

Pian hevoskuljetus suuntasi keulansa kohti Auburnia. Matka ei tosiaankaan ollut pitkä, joten ei siinä kauan nokka tuhissut, kun parkkeerasin kartanon pihalle.
Salli ampaisi ulos kopista turhankin innokaasti ja jouduin toppuuttelemaan tammaa, ettei se ihan käsistä lähtisi. Heidin kaunis tammakaan ei tuntunut pysyvän nahoissaan, joten hieman huvittuneina talutimme tanssahtelevat ratsumme läheiseen tallirakennukseen hoitopaikoille.
“Pitäisikö hypätä vähän?” Heidi kyseli laittaessaan Cariadille suojia jalkaan. “Ei me mitään huimia esteitä hypätä, mut…”
“Se minulla oli vähän suunnitelmana. Ei tuo Purtsilan kenttä oikein näillä keleillä hyppäämiseen sovellu”, huikkasin vastaukseni hieman huvittuneena.
Laitoin Sallille varusteet niskaan ja ilmoitin, että voisin käydä kasaamassa meille muutaman pystyesteen maneesiin, mikäli Heidi vahtisi hevosia sen aikaa.
Heidi tarttui tarjoukseeni.

Salli tuntui pursuavan energiaa, kun nousin sen selkään. Se katseli esteitä korvat hörössä ja taisi tietää, että pian pääsisi niiden yli liitelemään.
Ensin kuitenkin pitäisi verrytellä kunnolla. Salli hieman jaksoi juntturoida vastaan, mutta rauhoittui lopulta.
“Aloittakaa te vain”, Heidi huuteli maneesin toisesta päädystä hopeaharjaisen tammansa selästä.
Nostin laukan ja ohjasin Sallin ensimmäiselle esteelle. Pikkuisen piti pidättää, sillä ruunikko tammani tuntui säntäävän esteelle tuulispään tavoin.
Yli kuitenkin mentiin ihan vaivatta.

Ratsastuksen jälkeen olimme koko nelikko enemmän tai vähemmän hikisiä.
Pitelin Cariadia sen aikaa, kun Heidi korjasi esteet pois käytön jälkeen. Olisinhan minäkin sen voinut tehdä, mutta Näyhön tyttö oli sitä mieltä, että olisi hänen vuoronsa tehdä jotain.
Ei kai siinä sitten.

Talutimme tammat takaisin talliin ja riisuimme niiden varusteet pois. Nakkasin vielä villaloimen Sallin niskaan ennen kuin lastasimme tammat kuljetusvaunuun.
“Huh, kylläpä maistuisi lasillinen vettä”, naurahdin pyyhkäistessä otsaani.
“Käy ihmeessä juomassa. Loungessa on ihan vesihana ja kahviakin todennäköisesti, mikäli mieli tekee”, Heidi komenteli hyväntahtoisesti.
“Ai, saadaanko me?”
Heidi kohautti harteitaan: “Ei ainakaan kukaan ole minulle asiasta valittanut, vaikka olen siellä ollut.”

Heidi lupautui vahtimaan Sallia sen aikaa, kun minä kipaisisin loungen puolelle.
Onneksi olin Harvest Gamesin aikaan kartanon tiluksilla seikkaillut, joten löysin tuon Riders Loungen helposti.
Nappasin lasin kaapista ja valutin siihen kylmää vettä hanasta. Vettä hörppiessäni annoin katseeni kiertää loungessa. Pakko sanoa, että Auburnin “taukotila” oli huomattavasti hulppeampi kuin Vaahterapolun taukohuone oli ollut. Tosin täällä nyt kaikki muukin oli pikkaisen hienompaa, kuin siellä ratsastuskoululla.

Käännyin laskemaan lasini tiskipöydälle, kun kuulin loungen oven käyvän. Säikähdin hieman, sillä tuntui edelleen siltä, että olisin niin sanotusti luvattomasti siellä liikenteessä.
Käännähdin nopeasti ympäri ja joku violettihiuksinen nainen käveli minua kohti katse puhelimen näytössä.
Naisen nostaessa katseensa, tunnistin tulijan ja leukani olisi varmasti tipahtanut lattiaan saakka, mikäli olisin joku piirroshahmo.
Matilda?

Matildan ilme oli lähes yhtä yllättynyt.
“Mitä sä täällä teet?” älähdimme yhteen ääneen. Tilanne oli samaan aikaan nolo, kuin huvittavakin.
Rapsutin takaraivoani hämilläni ja mietin, mitä sanoisin. Perjantaina olin nolannut itseni lahjakkaasti Krouvissa, mutta eilen R-kioskilla oli ollut jopa ihan mukavaakin.
“Tulin vain vähän hörppäämään vettä…” mutisin ja tunsin punastuvani hieman.
“Miksi?” nainen tuhahti yrittäen pitää naamansa peruslukemilla.
“Janotti”, letkautin suupieli nykien ja laitoin kädet puuskaan uhmakkaasti. Sain kaivettua itsevarmuuteni jostain selkärangasta takaisin.
Matilda pyöritteli silmiään. Tuo silmämunien muljauttelu oli tullut tutuksi viikonlopun aikana.
“Miksi sinä oot täällä?” utelin aidosti kiinnostuneena.
“Mun hevonen asuu täällä”, nainen vastasi vetäen omatkin kädet puuskaan.
“Sulla on hevonen? Ootko sä heppatyttö?”
Matilda mulkaisi minua turhautuneen näköisenä. Okei, jos naisella on oma hevonen, niin siitä ehkä voi jo jotain päätellä, pitäisikö kyseinen henkilö hevosista.
“Mua edelleen kiinnostaa, miksi SINÄ oot täällä”, Matilda tivasi tummat silmät viiruina.
“Mun hevonen asuu Kaajapuroilla”, vastasin hetken hiljaisuuden jälkeen. “Tänään oli meidän maneesivuoro.”
“SULLA on hevonen?” Matilda pyrskähti jokseenkin huvittuneena. “Kissoja ja hevonen?”
“Oli mulla ennen kaksikin hevosta, mutta myin toisen pois ennen kuin muutin Kallaan”, näsäviisastelin.
Matilda hymähti hieman.
“Tota… Mun pitää mennä. Heidi jäi hevosvahdiksi, joten en kehtais sitä yksin siellä seisottaa…” mutisin hieroen takaraivoani.
Mieluusti olisin jäänyt vielä hetkeksi rupattelemaan Matildan kanssa. Taas.
“Ai, okei. Noh… Nähdään taas, joskus. Ilmeisesti”, nainen murahti silmiään pyöritellen. Olin kyllä näkeväni pikkuisen hymyn naisen suupielessä. “Ei susta tunnu eroonkaan pääsevän.”
Kävelin leveästi hymyillen naisen ohi ja heilautin kättäni hyvästiksi, ennen kuin astuin ulos loungesta.

“Eksyitkö?” Heidi nälvi hyväntahtoisesti, kun iskin takamukseni ratin taa. “Vai mikä kesti?”
“En”, vastasi vetäessäni turvavyön kiinni. Lukon napsahdettua kiinnittymisen merkiksi, virnistin Heidille ja starttasin auton.
Heidi silmäili minua hieman kummissaan, muttei sanonut mitään.
Jesse A.
Kaajapurolainen

Viesti kirjoittaja Jesse A. lähetetty 03.11.18 13:20

02.11.2018
#yhteismaasto

Inna oli vinkannut Auburnin pihalta lähtevästä yhteismaastosta ja olin pyytänyt tätä raapustamaan minun nimeni sinne osallistujalistaan.
En ollut poistunut Purtsilan pihamaalta kuin Auburnin maneesivuorolle kerran, joten maastoreitit olivat vielä minulle aivan tuntemattomia. Siksipä tämä yhteismaasto tuli kuin tilauksesta. Enpähän eksyisi, sitten kun joskus Sallin kanssa Kaajapuroilta lähden metsään samoilemaan.

Koska töiden jälkeen oli hieman hoppu, lastasin Sallin traileriin ja hurautin Auburniin. Olisinhan minä voinut ratsastaa Kaajapuroilta kartanolle, mutta helpompi näin, niin ei tarvinnut tukka putkella juosta paikasta toiseen.
Pikainen harjaus ja varustus hoitopaikalla, jonka jälkeen kokoonuimme pihalle.
“Ai, sinäkin lähdet”, hymyilin leveästi Innalle, joka nousi parhaillaan mustan orinsa selkään.
“Eihän sua yksin uskalla päästää näiden kanssa mihinkään”, Inna naurahti nyökäten kohti reissunvetäjää, Annaa, sekä Isabellaa, joka istui kimon tamman selässä.

“Mennäänkö?” Anna kyseli ruunikon tammansa selästä. Jokaisen mutistua myöntävän vastauksen, nainen lähti johdattelemaan joukkoa suunnittelemalleen reitille.
Annan ohjeiden mukaisesti ratsastin Isabellan ja Innan välissä. Sallia hieman ärsytti takana kulkeva Bansku, mutta hetken nyrpistelyn jälkeen rauhoittui.

Reissu meni hienosti. Hevoset osasivat käyttäytyä - kuten myös ratsastajat. Anna johdatteli meitä tottuneesti ympäri maastoreittejä ja painoin maisemat sekä pienet luonnonmerkit mieleeni, jotta joskus osaisin itsenäisesti reittejä pitkin kulkea.
“Tuosta kun menee, niin pääsee Kaajapuroille”, Anna huuteli jonon edestä viittoillen hiekkatien suuntaan. “Ei ole pitkä matka.”
Nyökyttelin ymmärtämisen merkiksi. Hyvä tietää.

Kun olin saanut Sallin hoidettua ratsastuksen jälkeen, Inna kutsui minut kahville loungeen.
Jätin Sallin hoitopaikalle ja toivoin, että tamma ei saisi hepulia siihen jäädessään. Tosin tamma näytti aika väsähtäneeltä reippaan maastolenkin jälkeen ja torkkui silmät ummessa siinä seistessään.
Loungessa ei ollut ketään muuta kuin minä, Inna, Isabella sekä Anna. Huomasin hieman pettyväni. Olisin mieluusti tavannut muitakin auburnilaisia.
Tai ainakin Matildan.

“Onko suunnitelmia illaksi?” Inna uteli kahvikuppiaan pidellen, kun olimme iskeneet takapuolet tuoleille.
“Nääh. Kotona ajattelin pysyä”, vastasin kohauttaen harteitani.
“Kas, kun ei Krouviin”, Isabella hymähti pieni hymynkare suupielessään.
Naureskellen pudistin päätäni: “Enköhän minä ole siellä jo ihan tarpeeksi aikaani viettänyt. Pieni tauko olisi siis paikallaan.”
“Et ole vielä Kingissä käynyt?” Anna kysäisi ja pudistin päätäni.
“Ei ole oikein noi yökerhot ehkä niin mun juttu.”
“Mut Krouvin kaltaiset räkälätkö sitten on?” Inna nälvi.
"Eihän se nyt niiiiiin räkälä ole", puolustelin irvistäen, mutta Paakkanen vain pyöritteli silmiään.

Hörppäsin kahvikuppini tyhjäksi, kiittelin vielä kerran Annaa kivasta maasolenkistä ja lähdin sitten katsomaan, oliko Salli leikkinyt houdinia ja lähtenyt omille teilleen. Ei ollut. Siellä se oli, minne olin sen jättänytkin.
“Eiköhän lähdetä kotiin”, hymyilin tammalle ja irrotin sen kahleistaan.

Jonathan tuli vastaan tallipihalla ja tervehti minua iloisesti. Olin törmännyt mieheen tiistai-iltana Krouvissa ja ihan mukavalta jätkältähän tuo oli vaikuttanut.
“Lähetkö kaljalle illalla?” kysyin punapäältä, kun tämä oli auttanut Sallin lastaamisessa.
“Mieli tekis, mutta huomenna aamuvuoro”, Jonathan murahti silmiään pyöritellen.
“No, joku toinen kerta sitten”, totesin hieman pettyneenä.
Vastahan minä olin sanonut naisväelle, että viettäisin koti-illan, mutta ainahan sitä sai mieltänsä vaihtaa? Naisethan teki sitä jatkuvasti itsekin…
Jesse A.
Kaajapurolainen

Viesti kirjoittaja Jesse A. lähetetty 09.11.18 19:10

09.11.2018

En tiedä, mistä naruista se Verneri osasi Sokan sisarusten kohdalla vedellä, mutta mies oli saanut meille purtsilaisille neuvoteltua perjantai-illaksi toisen maneesivuoron. Josefina, jota useimmat kutsuivat nimellä Jusu, oli sanonut kyseistä kello 20 - 22 vuoroa Kyöpelivuoroksi. Ja siltä se kyllä tuntuikin, sillä varsinkin tähän vuodenaikaan pihalla oli sysimustaa ja jokseenkin pelottavaa. Ja vaikka raavas aikuinen mies olenkin, en kyllä lähtisi ratsain suunnistamaan kohti Auburnia.... Tiedä mikä viitapiru siellä pimeydessä vaanisi vaikka kiinnittäisin minuun ja Salliin kunnon valonheittimet.

Pyöriskelin tallissa jonkin aikaa kuin odottaen, että joku muukin olisi lähdössä illan vuorolle, mutta ei. Pikkuinen talli humisi tyhjyyttään. Hevosten omistajat taisivat kaikki olla nuoria aikuisia (Avaa ja Jannaa lukuunottamatta), joten suurinosa taisi olla viikonlopun riennoissa. Salaa olin kyllä toivonut, että Jusu olisi edes lähtenyt mukaan Granninsa kanssa. Saisin vähän stalkattua, millainen tapaus se Granni olisi. Ainakaan omistajan puheet eivät olleet mitenkään mairittelevia.

Eipä siellä Auburnissakaan hirveä yleisöryntäys ollut. Hiljaista kuin huopatossu tehtaalla.
Talutin Sallin maneesiin varustamisen jälkeen ja meitä vastaan kipitti nuori varsa. Perässään Jonathan.
"Oho, sori", älähdin ja vedin nopeasti oven kiinni, ettei tuo hullunkurisen värinen kaveri lähtisi omille teilleen.
Jonathan esitteli kirjavan varsan Lyyliksi. Salli katseli pitkäjalkaista hevosen alkua kiinnostuneena.
"Hauskan näköinen kaveri", totesin.
Ennen kuin Jonathan poistui varsansa kanssa maneesista, mies pyysi minua kaljalle. Totta kai minä suostuin. Huomenna siis taaaas Krouviin. ( ja kuinkas sitten kävikään?)

Tänään keskityimme Sallin kanssa kenttäkisojen kouluohjelmaan. Harvest Gamesin lupaavan alun jälkeen  - ja kenttäosuuden tyrimisen jälkeen - näyttämisen halu oli korkealla.
Treenaamisesta ei kuitenkaan meinannut tulla mitään, sillä ajatukset lentelivät aina MIlasta Matildaan ja kaikkeen muuhun turhanpäiväiseen itsesääliin.
Salli kyllä jaksoi totella ja yritti parhaansa mukaan tulkita minun vajavaisia ohjeita, mutta vähän jäi paska maku suuhun tästä treenikerrasta. Ja siitä voisin syyttää ihan itseäni.
En vieläkään mieltänyt Kallaa kodikseni. Toki Matildalla - ja Jonathanilla - oli tekemistä asian kanssa, ettei tää kyläpahainen ihan autiolta vaikuttanut.
Pitäisi varmaan tutustua muihinkin?
Jesse A.
Kaajapurolainen

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun