Estevalmennus 25.6.

Siirry alas

Estevalmennus 25.6.

Viesti kirjoittaja Isabella S. lähetetty 19.06.18 13:13

Estevalmennus
Maanantaina 25.6. klo 18-19

@Gabriella S.

Olin jatkuvan tekemisen tarpeessa, joten olin luvannut ryhmäläisilleni yksityisvalmennuksia. Gabriella oli tahtonut kenttätammansa kanssa estevalmennuksen ja totesin mielessäni naisen olevan oikeassa. Reiska (mikä kamala miehinen lempinimi, pirun Amanda!) oli rataesteillä suorastaan holtiton ja vaarallinen. Maastossa se oli rohkea ja kestävä, ja hyppäsi maastoesteetkin pelkällä varmuudella. Kouluradalla tamma keskittyi kohtalaisesti, mutta esteradalla sen päässä vain napsahti jokin.

Olin ehkä jopa hieman kauhuissani valmennuksesta ja koetin kuumeisesti keksiä lehmähevoselle jotakin hallittua tehtävää. Kasasin esteitä kentälle, vaikka toisaalta tiedostin, että Gabriellan olisi hyvä treenata myös aukealla derbyllä hyppäämistä valvovan silmän alla. Ehkä toisella kertaa sitten. Nainen talutti kirjavan tammansa portista sisään ja tervehti aina yhtä hyväntuulisella tavallaan.

"Hei", tervehdin hymyillen.
Gabriella kiristi vyön ja kiipesi aavistuksen verran levottoman tammansa selkään puiselta penkiltä.  
"Kasaan teille parit esteet, kävele vaan ihan pitkin ohjin."
Gabi nyökkäsi ja täysiverinen pärski omiaan. Reiska olisi ollut omasta mielestään heti valmis. Roudasin kentän reunalla odottelevat tolpat keskemmälle ja tein ratsukolle kahden esteen suhteutetun linjan pitkän sivun myötäisesti. Hetken harkittuani kasasin pienen pystyn myös lävistäjälle.

"Ota vaan sitten ohjat käteen ja ala verrytellä sitä. Pyri ensisijaisesti saamaan se rennoksi, kauniista muodosta murehtimatta. Jos se käy kierroksilla jo heti alkuun, niin tästä tulee todella vaikeeta. Millainen se on muuten ollut viime aikoina? Ootko miettinyt apuohjien kokeilemista tai muita keinoja, vai alkaako se sun mielestä mennä jo helpompaan suuntaan?" kyselin.
Olin nähnyt  ratsukon hyppäämässä viimeksi kuukausi sitten ja silloinkin olin valmentanut näitä maastoesteillä. Olisi mielenkiintoista nähdä, miten tummaverikön ja laikkuratsun kemiat olivat nivoutuneet yhteen tällä välin.

Tallinomistaja

Ikä : 29
Viestien lukumäärä : 548

http://auburnestate.altervista.org/hevoset.html

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Estevalmennus 25.6.

Viesti kirjoittaja Gabriella S. lähetetty 09.07.18 12:41

Olin todella onnellinen Isabellan lupautuessa pitämään yksityisestevalmennuksen. Tamman kanssa oli ollut vähän haasteita ja vaikka olin kokenut paljon erilaisia tilanteita erilaisten hevosten kanssa, Reiskan kanssa oli vain joku, mikä ei meinannut ottaa sujuakseen. Käskyn käydessä keräsin ohjat ja pärskivä tammani oli valmis räjähtämään aikapommin lailla koska tahansa. Yritin rentouttaa itseni ja toivoin, että se tunne välittyisi myös hevoseen.

"Maastossa huippu, myös kouluratsastuksen saralla oon keksiny juttuja, mitkä tehoaa tähän energiapupuun parhaiten ilman, et koko hernepelto menee syvälle neidin sieraimeen. Esteilläkin on saatu jo enemmän onnistumisia, mutta en vaan oo vielä niitä lopullisia palasia saanu loksautettua paikalleen. Eli siis jotain on keksittävä, koska vaikka miulla on ideat vähissä, en oo silti luovuttamassa tän suhteen.", vastasin esitettyihin kysymyksiin.

Pyörittelin laikukasta hevosta erilaisilla volteilla ja kiemuraurilla yrittäen saada meininkiä edes hieman rennommaksi. Tein reippaamman pidätteen ulko-ohjalla ja istunnalla toivoen sen herättävän viimeistään Reiskan työntekoon minun kanssani. Tällä kertaa tamma ei ottanut onneksi pidätteestä nokkiinsa ja ehkä parin sekunnin ajan kuvittelin sen työskentelevän yhteistyössä, mutta sitten pakka taas levisi ja hevonen jännittyi. Jatkoin kuitenkin sitkeästi yrittämistä ja sekunteja sieltä täältä tamma olikin jo hyvin kuulolla. Mutta kun se ei riitä.

Käytyäni kaikki askellajit läpi reippaassa tempossa, mutta yrittäen kuitenkin löytää rentouden, siirsin tamman käyntiin ja väistätin sitä suuntaan ja toiseen, sekä otin pari pätkää avoa. Se sai laikkuhirmua hieman rauhoittumaan, vaikka olemus oli siltikin vielä vähän turhan jännittynyt. "Mitähän tästäkin tulee?" en uskaltanut edes ajatella, mutta ajattelin silti.

Pienten välikäyntien jälkeen keräsin ohjat ja nostin laukan.
Gabriella S.
Hevosenomistaja

Ikä : 26
Viestien lukumäärä : 360

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa